Land Cruiser: тріумфальна хода світом

Цей легендарний автомобіль більше півстоліття їздить по дорогах усього світу

Як же з’явився популярний джип і виникло поняття «позашляховик»? У даній статті ми докладно розглянемо хронологію основних етапів появи і становлення знаменитого автомобіля Toyota Land Cruiser.

Как же появился популярный джип и возникло понятие «внедорожник»

Bantam BRC-40.

Початок історії: перші моделі

Історія почалася в далекому 1942 році, коли Японія вторглася в Філіппіни, і в якості трофея армією був захоплений автомобіль-важкоатлет Bantam MK II. Він був переплавлений в країну висхідного сонця і прийнятий в розробку військовим відомством. В результаті керівництво доручило автомобільному магнату Toyota створити проект і випустити аналогічний транспортний засіб. Роботи стартували в квітні 1944, а в липні вже було випущено шість автомобілів! Модель отримала найменування АК 10, але з-за поразки Японії у військовому конфлікті і занепаду економіки компанія так і не почала серійний випуск джипів.

До успішних розробок авто керівництво компанії повернулося нескоро. Протягом 10 років після закінчення війни між США і Японією уряд намагався активно відновити зруйновану економіку країни: влада шукала всілякі резерви. США робили замовлення на виготовлення військової техніки, чим багато в чому допомагали Японії. У 1950 році був оголошений тендер на виробництво надійних і витривалих автомобілів для армії. Тендер виграла компанія Toyota, підписавши великий контракт на випуск 100 машин типу Jeep.

За базу взяли американський армійський автомобіль Willys M38, скопіювавши дизайн і основні конструкційні елементи. Інше японські майстри зробили з того, що було під рукою: раму запозичили у вантажівки SB, багато запчастин — американського M38, укомплектували двигуном «Type», який до цього ставили на четырехтонные вантажні автомобілі. В результаті вийшов потужний джип з колісною рамою 240 см, під капотом якого стояв движок в 85 к. с., що розганяється до 3600 оборотів за хвилину.

Це була перша в своєму роді модель легкового авто з повним приводом, 6-ти циліндровим мотором і 4-х ступінчастою коробкою. Завдяки конструкційним особливостям, автомобіль не потребував понижувальної передачі і легко заводився за допомогою пускової рукоятки в разі проблем з пусковою системою. Привід передніх коліс при необхідності можна було відключати. Завдяки потужному мотору на трансмісії, не було понижувальної передачі. Нова модель за зовнішнім виглядом була сильно схожа на Willys. Творці практично повністю скопіювали зовнішній дизайн: форму і розмір фар, ергономіку кузова, крила, наявність тенту, а також внутрішнє облицювання радіатора і деякі інші елементи.

Двигатель "Type B"

Потрібно відзначити, що в ті роки автомобілі Jeep, які прийшли до Японії разом з американцями, були дуже популярні. Ця марка стала родоначальником і символом позашляховика. Саме тому компанія Тойота назвала перший автомобіль, випущений під своїм ім’ям Toyota Jeep. Модель же отримала назву BJ (від найменування двигуна «Type В» і назви моделі позашляховика Jeep): невигадливо і зі смаком!

Новий автомобіль ідеально підходить для суворих військових умов. Перший Jeep BJ зійшов з конвеєра в 1951. Як не дивно, американців новинка не надихнула. Бажаючи довести їх неправоту, водій-випробувач добирався на машині по непрохідній дорозі гори Fuji до позначки 2390 метрів!

За екстремальним онлайн-консультацияом спостерігали керівники силових відомств, і можливості машин справили на них враження. У 1951 компанія отримала замовлення на виробництво транспортних засобів для міського патруля. А трохи пізніше — від кількох міністерств. За рік з конвеєра зійшло майже 300 позашляховиків Jeep BJ.

Серійне виробництво і модернізація Jeep BJ

У 1953 починається масовий випуск джипів. Повнопривідний автомобіль охоче купували не тільки для роботи спеціалізованих підрозділів в складних умовах. Автомобіль припав до смаку і приватним особам, оскільки дороги в Японії після війни залишали бажати кращого.

Примітно, що джипи збирали на одному заводі, а деталі виготовляли на кількох інших. Несучі рами виготовляли на Toyota Honda (Rolling), агрегати, вузли, конструкції збирали на Arakawa Banking Kogyo KK (до речі, зараз це один з філій величезного японського холдингу).

Jeep BJ

Це був надійний автомобіль з міцною рамою (як ми вже згадували вище, виробником використовувалися серйозні конструкції від великих вантажівок і тягачів). Сходова рама мала три палі, поперечки яких звужувалися в передній частині і підтримували важкий і потужний двигун, служили своєрідною опорою. А для забезпечення стійкості автомобіля на дорозі, поперечки, навпаки, розширювалися, тим самим утримуючи баланс. Між поперечками (на ділянці трансмісії і мотора) вони мали замкнутий перетин. Жорстка конструкція забезпечувала стійкість і високу прохідність на складних ділянках. Майстри використовували переважно металеві заклепки, обходилися в той час без зварювання.

Як з’явився Ленд Крузер, подальший розвиток автомобіля

Двома роками пізніше Jeep BJ перейменували в Land Cruiser, що в перекладі означає «сухопутний крейсер» і повністю відповідає реальності. Правами на торгову марку на тому етапі володіла компанії «Willys-Overland». Нову назву автомобілю придумав її техдиректор Хенге Умехара. За його власними словами, містер Умехара хотів придумати милозвучна назва, що б було не гірше, ніж у основного конкурента (на той момент англійці вже випускали позашляховики Land Rover). Назва з’явилася сама собою, і було співзвучно з англійським варіантом.

До речі, в США з 1934 по 1954 рр. випускалися автомобілі з такою ж назвою. Можливо, м-р Хенге нічого не вигадував, а просто запозичив ідею у американців, і дуже вдало, тому що саме в 1954 році вони перестали випускати дану модель автомобілів.

Треба сказати, що автомобіль, який продавався під ТМ Toyota, не користувався великим попитом. Керівництву компанії потрібно було терміново вжити заходів, щоб збільшити продажі і власний прибуток. Перейменування – вдалий рекламний хід, милозвучна назва Toyota Land Cruiser сприяло підвищенню обсягу продажів в кілька разів!

Але компанія Studebaker (США) пред’явила претензії про присвоєння авторських прав на ім’я Land Cruiser. Щоб вирішити суперечку мирним шляхом і не виплачувати величезний штраф, японці вирішили зупинитися на скороченій назві Lan-Cru, однак офіційно джип так і не перейменували. І під назвою Land Cruiser відомі саме японські автомобілі, тоді як продукцію Studebaker знають небагато: колекціонери, історики і люди, які цікавляться автомобілебудуванням.

До моменту перейменування модельний ряд Jeep BJ включав кілька модифікацій:

• BJ-T — туристичний;

• BJ-J — авто, для спецтехніки;

• BJ-R — радиомашина;

• FJ-J — супер важкоатлет.

Після чергових перетворень був поставлений ще більш потужний мотор “Type F” і присвоєна буквена класифікація. Компанія почала виробляти дві модифікації: Toyota Land Cruiser FJ25 — базова модель з тентом нагорі і FJ35V — автомобіль з подовженим шасі (265 см).

Подальший розвиток: розширення лінійки, освоєння нових ринків

Дальнейшее развитие: расширение линейки, освоение новых рынков

У 1958 компанія почала випускати машини з лівим розташуванням керма. Це було стратегічне рішення, яке дозволило вийти на іноземний ринок і почати продавати машини не тільки в Японії. Джипи Toyota Land Cruiser були представлені в Європі та Сполучених Штатах. Так як конкурентів джипам на світовому ринку не було (за винятком вже згаданого авто Land Rover), компанія зайняла досить жорстку і агресивну позицію по просуванню своєї продукції. Була розроблена ефективна рекламна компанія, не помітити новинку міг тільки сліпий! Одночасно з рекламою Тойота продовжувала розробляти і виготовляти нові вдосконалені моделі, залучаючи до них ще більше уваги і розширюючи регіон збуту.

Трохи пізніше, коли ринок Європи і США був освоєний, тут з’явилися конкуренти з аналогічними моделями автомобілів, наприклад, компанія Nissan теж активно просувалася вперед. Було прийнято рішення освоїти менш заповнені ринкові ніші. Тойота зосереджується на країнах Південно-Східної Азії, Африки, Австралії, Південноамериканського континенту, Близького Сходу. Внутрішній ринок був мало заповнений і тут були всі передумови для активного зростання і просування продукції. На даний час машини Land Cruiser користуються повагою і авторитетом у всьому світі.

Перший автомобіль двадцятої серії був випущений не в Японії, а в Бразилії. У 1959 тут почали збирати машини з привізних деталей, які вироблялися на заводах Тойота в Японії.

Компанія налагодила стабільні поставки FJ35V Station Wagon в Австралію, причому, досить у великому обсязі. «Зелений» континент був і донині залишається основним регіоном продажів. Свого часу Тойота виграла тендер на поставку великої кількості позашляховиків. Їх замовили для роботи в засніжених і гірських районах. Партнери були вражені можливостями і витривалістю автомобілів в складних умовах і на непрохідних дорогах. За сорок два роки роботи на внутрішньому ринку країни було реалізовано більше 400 тисяч примірників.

У 1965 компанія випустила ювілейний 50-тисячний екземпляр і вийшла в лідери продажів на території США. Через вісім років кількість випущених автомобілів вже перевищувала 300 тисяч. У цей же період з’явилася модель, оснащена не бензиновим, а дизельним мотором.

Починаючи з 1967 року, компанія випускає автомобілі різного класу комфортабельності. З’явилася 50-а серія авто, які розділили на класи. Для США та Австралії Тойота виробляє супер комфортабельні машини з кузовом Station Wagon, багатою внутрішньою обробкою, та додатковими «наворотами». Довгі роки виробник встановлював саме цей кузов на машини подібного класу. Завдяки своїм солідним габаритам позашляховик FJ55 в народі отримав прізвисько “лось”.

За 50 з гаком років машини японської компанії Тойота поставлялися в 178 країн. За час роботи було реалізовано більше 6,5 мільйонів примірників. Модельний ряд розширився до семи модифікацій. Кожне нове покоління машин мало вдосконалену конструкцію. Розробники намагалися зробити автомобілі надійними, витривалими, при цьому максимально економними. Як і найперші моделі Тойота Ленд Крузер, машини нового покоління є символом неперевершеної якості, безпеки та універсальності. Такі характеристики принесли їм славу на початковому етапі. За це цінуються в наші дні. Land Cruiser можна по праву присвоїти статус легенди!

Хронологія змін

1950 — війна в Кореї створила попит на легкі військові позашляховики.

1951-випуск першого Jeep BJ на замовлення уряду США для американської армії;

1954-перейменування моделі в Toyota Land Cruiser, ця назва використовується донині;

1955 — випуск першої вдосконаленої моделі Land Cruiser 20;

1958 — Land Cruiser офіційно представлений в Європі і США;

1960 — випущена нова модель Land Cruiser 40 з трилітровим дизельним двигуном;

1964 — з конвеєра зійшов 50-тисячний примірник, в цей же час з’явилися дві нові моделі з типом кузова «пікап» і «універсал»;

1967 — випущена нова модель авто Тойота Ленд Крусер 55;

1980, 1984 — випущені модифікації Land Cruiser 70 і 80;

1996, 1998, 2002 — розпочато виробництво позашляховиків з незалежною підвіскою (моделі 90 Prado, Ленд Крузер100, 120 Prado);

2007, 2009 — конструкторами розроблені і випущені в світ нові вдосконалені моделі Land Cruiser 150 і 200;

2011 — компанія відзначила 60-ту річницю автомобілів Тойота;

2014 — на честь ювілею випущена особлива серія для внутрішнього ринку Японії.

На яких континентах представлений бренд Land Cruiser

Машини японського бренду представлені в близько 180 країнах світу. На кожному з семи континентів можна зустріти масивні і надійні позашляховики Land Cruiser. Особливо поширені автомобілі в Європі, Південній Америці, на Близькому Сході, в Росії, Китаї, Малайзії, Південно-Східної Азії, Австралії, США, Африці та Антарктиді.

На каких континентах представлен бренд Land Cruiser

• Європа

Ми вже розповідали, що експортувати автомобілі Тойота в Європу Японія почала в 1958-1960 рр. після появи 40-1 серії машин. Найпершим був освоєний ринок Нідерландів. За кілька років торговельна мережа Toyota покрила території всієї Європи. Особливо високим попитом машини Land Cruiser користуються у німців і французів, а також продаються в багатьох країнах ЄС.

Джипи ідеально підходять для екстремальних умов і великих міст. Звичайно, габарити автомобіля не дуже зручні для міських вулиць, але комфорт, надійність і представницький зовнішній вигляд переважують чашу ваг на користь позашляховика. Його використовують в якості приватних і представницьких машин, а також службового транспорту.

• Південна і Центральна Америка

Моделі Land Cruiser з давнього часу популярні в країнах Центральної і Південної Америки. Крім інших сфер, їх використовують на алмазних копальнях для перевезення вантажів з віддалених і важкодоступних районів. До речі, японці побудували заводи вже і на південноамериканському континенті, тому машини збирають за місцем – у Венесуелі та Колумбії.

Тойота в южной и центральной Америке

• Країни Близького Сходу

Тойота на ближнем востоке

В регіоні великих пісків позашляховики — не розкіш, а засіб першої необхідності. Для пересування по пустелі краще автомобіля не знайти. З кінця минулого століття моделі Land Cruiser поставляються практично в усі країни Близького Сходу: ОАЕ, Сирію, Саудівську Аравію, Йорданію, Кувейт та інші. Їх купують найбагатші шейхи, а також використовують для комплектування рятувальних і спеціальних служб.

В Омані пікапи Ленд Крузер (моделей 40 і 70) витягають на берег риболовецькі човни, які повертаються з великим уловом. Машини обладнані портативними холодильниками, в які перекладають улов, і транспортують на ринок Маската.

Узбережжі Аравійського моря на великій ділянці не має портів, але тут побудовано безліч риболовецьких селищ. Рибалки не мають можливості продати улов в портах, тому змушені перевозити його на далекі відстані, при цьому забезпечуючи збереження і свіжість вантажу. Для транспортування нерідко використовують саме цей автомобіль, так як він місткий і універсальний. Переважно тут можна зустріти пікап 45 і 75 моделі. Рибу, упаковану в мішки з льодом, перекладають в рефрижератори, вантажопідйомність яких досягає 2 тонн. Незважаючи на ваговитість, автомобілі рухаються досить швидко навіть по поганих дорогах. Швидкість досягає до 150 км / год, тому улов оперативно доставляється на ринок або в порт для подальшої відправки в сусідні країни.

Постійно працюючи в умовах підвищеної вологості і стикаючись з морською солоною водою, інші автомобілі швидко б вкрилися корозією і вийшли з ладу. А Land Cruiser залишається в строю, незважаючи на будь-які труднощі!

ОАЕ – це країна, побудована в безкрайній пустелі, пересуватися за її межами можна тільки на верблюдах або на всюдиходах. Останні використовуються в приватних поїздках, а також для туристичних цілей. Майстер-клас віртуозної їзди по піщаних дюнах – популярне і захоплююче розвага для туристів і японські позашляховики підходять для таких атракціонів якнайкраще. Популярні вони в і містах як повсякденного транспорту. Також тут практикуються вуличні заїзди, в яких беруть участь автомобілі різних виробників і моделей, Ленд Крузер постійний учасник імпровізованих ралі.

У Бахрейні віддають перевагу автомобілям представницького класу. Їх купують заможні люди, шейхи, пікапи возять дипломатів, представників влади і т.д. Тут одним з найулюбленіших розваг є соколине полювання, тому машини переобладнують спеціально під неї.

Місцеві жителі кажуть, що в Бахрейні машин Ленд Крузер дуже багато, вони переважають над іншими моделями. Люди з різним рівнем достатку, сферою діяльності, захопленнями використовують машини для різних цілей. Можна стверджувати, що це автомобіль, без якого неможливо обійтися в суворих умовах пустелі і міста.

• Росія

Одним з важливих і об’ємних ринків для експорту машин Land Cruiser є країни СНД, зокрема Росія. Особливо вони поширені в північних багатосніжних регіонах (Сибір, Камчатка, Далекий Схід Росії) з суворим кліматом і непрохідними дорогами. У тайзі без позашляховиків також не обійтися, тільки вони здатні долати сотні кілометрів по снігу і непрохідним дорогах.

• Китай

У Китаї машини даного виробника популярні не менше. На сьогоднішній день Японія співпрацює з Китаєм по трьох основних каналах: це автомобільні компанії FTMS (FAW), TMC (Toyota), TMCI (CBY Lexus). Toyota Land Cruiser в Китаї виробляє і продає компанія First Automobile Works, є автомобільним заводом № 1.

Тойота в Китае

• Малайзія

Тойота в Малайзии

У Малайзії багато джунглів, зелені, але і клімат тут досить складний. У періоди дощів дороги нерідко перетворюються на річки, проїхати по яких практично неможливо. Доводиться використовувати човни або позашляховики, які можуть подолати будь-які перешкоди. У джунглях проїхати можна теж виключно на джипах. Найпоширеніша модель — це, звичайно ж, Тойота Ленд Крузер.

• Південно-Східна Азія

Тут автомобілі вважаються розкішшю, і не так сильно поширені. Їх купують заможні люди, які хочуть підкреслити свій статус за допомогою солідного, надійного, значного автомобіля. Також його використовують спеціалізовані служби, дипломатичні та урядові відомства.

• Австралія 

Зелений континент по праву можна назвати другою батьківщиною Ленд Крузер, тут буквально на кожному кроці можна зустріти автомобілі цієї марки. У перший час їх замовляли для важких робіт на будівництві Hydro-Electric Scheme. Леслі Чарльз Тис промисловець і магнат гірничодобувної промисловості — замовив у японців 13 машин Land Cruiser для роботи на будівництві, так як на власні очі бачив, як вони справляються навіть зі складними функціями. Машини були задіяні для доставки персоналу до робочого місця і безпосередньо в будівництві. Перша партія автомобілів працювала на будівництві гідроелектростанції до кінця 50-х років.

Масовий імпорт автомобілів почався в 70-х роках. Тоді і зараз Австралія є одним з наймасштабніших ринків збуту Toyota. Високий попит обумовлений різноманітністю кліматичних зон, наявністю регіонів з суворим кліматом і складними умовами роботи, масштабами континенту. Якщо потрапити в населений регіон, не маючи надійної машини, можна опинитися в серйозній переробці. Саме тому населення Австралії використовує позашляховики Ленд Крузер: вони зарекомендували себе з найкращого боку.

1981 рік ознаменувався продажем 100-тисячного автомобіля Land Cruiser в Австралії. У 1988 було продано вже 200 тисяч, а в 1994 — 300 тисяч. І це на території одного континенту! Більшу половину становили важкі позашляховики 70-ї серії, трохи менше половини — полегшені моделі 60, 80, 100. Остання сота серія була доступна в одинадцяти видах комплектації з трьома типами двигунів.

Японські позашляховики задіяні і в туристичному бізнесі. Їх використовують в якості транспортних засобів для поїздок в джунглі і пустелі. Приватні туристичні компанії переробляють сімдесятий Ленд Крузер в авто для перевезення клієнтів. Для надійності, збільшення довжини і вантажопідйомності встановлюють третю вісь. Деякі компанії просто подовжують кузов. Такі автомобілі тут називають Land Cruiser Arkana.

Неважливо, куди ви вирушаєте, в будь-якому регіоні Австралії можна зустріти машини Ленд Крузер! Тут він так популярний, що на честь випуску 100-1 моделі над Сіднеєм був запущений літак, який виписував небесний слід, що імітує напис «New Land Cruiser coming soon» (перекладається як «Чекайте новий Ленд Крузер»).

 • США

Сполучені Штани — одна з перших країн, куди компанія Toyota почала експортувати свою продукцію. Споживачі спостерігали всі трансформації і розвиток автомобілів. Надзвичайно популярні вони і в наші дні. На західному узбережжі машини використовуються в якості транспорту для відпочинку. У Каліфорнії проводяться щорічні змагання позашляховиків і тут можна побачити чимало джипів Land Cruiser різної модифікації.

Варто відзначити, що останнім часом попит на них трохи зменшився: це пов’язано з появою конкуруючих брендів Lexus LX і Sequoia. Компанії потрібно подумати про те, як підвищити попит і не втратити стійкі позиції на американському ринку.

Африка

Експорт перших машин на “чорний” континент почався в 1958 році. Тоді Ангола закупила вісім позашляховиків. Трохи пізніше машини були поставлені в Камерун, Лівію, Південну Африку і Нігерію. Сьогодні автомобілі Land Cruiser збирають за місцем на заводі Toyota в Кенії.

Машини використовуються в повсякденному житті, а також в туристичних цілях. Вони оптимально підходять для того, щоб продемонструвати туристам краси пустелі, гір або джунглів.

• Антарктида

І, звичайно, не обійтися без Ленд крузерів на найхолоднішому континенті планети — Антарктиді. Перший автомобіль був привезений сюди в 1965 (модель FJ40). Тоді він стояв на забезпеченні групи японських вчених, які висадилися на континент для проведення дослідницьких робіт. На ньому люди виїжджали з базового табору Showa на далекі відстані, щоб провести розвідувальні роботи.

Тоді машина була дещо перетворена під відповідні кліматичні умови: замість коліс встановлені гусениці, трохи полегшена конструкція. Позашляховик використовувався для транспортування людей, спорядження, обладнання; і прекрасно справлявся навіть з найважчою роботою.

Тойота в Антарктиде

Японія

На батьківщині позашляховики теж користуються попитом. Крім основного заводу-виробника тут працює безліч кустарних невеликих фірм, які переробляють стокові автомобілі в автомонстрів! У повсякденному житті машини Land Cruiser використовуються в патрульних, охоронних, спеціалізованих службах: поліції, невідкладної допомоги, рятувальної служби і т. д.

Хочеться окремо зупинитися на гірничодобувній галузі. Так як автомобілі цієї марки широко використовуються в даній сфері, причому на всіх материках і у всіх країнах. Позашляховики працюють в шахтах на глибині для транспортування людей і руди.

Такі моделі були змінені, щоб могли витримувати підвищені навантаження. Наприклад, паливний бак виготовляється з нержавіючої сталі, яка не схильна до корозії від кислої і солоної води. Рама з особливого сплаву витримує агресивні середовища і високі навантаження, не схильна до викривлень, тріщин і інших механічних пошкоджень. Завдяки таким параметрам машини Ленд Крузер завоювали авторитет і повагу. Вони надійні, довговічні, універсальні.

Ситуація на сьогоднішній день

В даний час машини Land Cruiser відправляються на експорт більш ніж в 180 країн. Автомобілі знайшли застосування в різних сферах: для патрульних і спеціальних служб, промисловості, туризмі, в якості представницьких автомобілів.

Щорічні продажі в світі перевищують 200 тисяч примірників. Компанія відзначає кілька знаменних дат. Головний ювілей обчислюється від року випуску першої моделі позашляховика А До 10 (1942), ще один від початку серійного випуску моделі BJ (1953). У 2014 році компанія відзначила 60-річний ювілей Land Cruiser (в 1954 позашляховик отримав це ім’я). На честь ювілею був випущений обмежений тираж книги-енциклопедії, присвяченій історії унікального автомобіля, який знають і цінують абсолютно у всіх куточках світу. Легенда продовжує жити і розвиватися!

Пройти онлайн-консультация на Toyota Land Cruiser 200 и Toyota Land Cruiser Prado ви можете у нас в салоні Тойота Центр Харків на Шевченка, 334, де ви таке можете дізнатися більше інформації про даних моделях і не тільки. Також ви можете отримати консультацію по телефону (057) 763-22-22 (багатоканальний).

Чекаємо Вас в нашому салоні!

Если у Вас есть вопросы - свяжитесь с нами

Написать нам